Domn` profesor Doru Stoica

Imi aduc aminte de profesorul de limba romana din scoala generala. Dupa ce l-am cunoscut, in clasa a V-a, abia asteptam trecerea vacantei pentru ca, in septembrie, sa-l pot intalni din nou. El este profesorul ce incepea anul scolar cu testul predictiv constand intr-o compunere pe teme diferite si in fiecare luna septembrie sau noiembrie a fiecarui an ne indemna sa privim la frunze; la transformarea ce are loc in natura, odata cu inceperea anotimpului toamna. Domn` profesor Doru Stoica, ma ridica in fiecare ora in picioare si ma asculta. Am inceput sa ii invat ticurile verbale si le foloseam in vorbire, descrieri si compuneri. Nu am facut asta pentru ca doream o atentie in mod special, ci ii sorbeam fiecare cuvant si luam aminte la fiecare privire de a lui pentru ca toate acestea aveau talc, ascunzand o dragoste imensa pentru copii si pentru meseria lui. Mai tarziu cand am crescut in clasa a VII-a, chiuleam de la ora de matematica sau pur si simplu dupa ore, imi placea sa ma plimb in parcul de langa scoala. Calcand adanc pe calcaie [mers ce il am si astazi], priveam sus la crengile copacilor retraind fiecare cuvant spus la ora de domn` profesor, dandu-i dreptate. Vedeam cum se schimba culoarea ierbii, cum frunzele de la verde merg spre visiniu si cad pe pamant galbene, moarte. Imi placea fosnaitul frunzelor sub adidasii mei din piata cumparati de mama mea la inceput de septembrie, anticipand totodata nevoia de a purta ceva nou la inceputul scolii dar si suplinind cadoul pentru ziua mea. Dubla specializare. Faini adidasi. Revin. Imi place fosnaitul frunzelor sub picioarele mele si acum. Chiar daca nu port cea mai reusit pereche de adidasi [citat chaos], sunetul si mai ales mirosul de pamant umed ce iese de sub frunze, pentru mine este de neconfundat. Apoi e mirosul de crema de pantofi chinezeasca ce devine necesara o data cu scoaterea din dulap a cizmelor si a pantofilor de toamna. Haina putin mai groasa impreuna cu esarfa ce intotdeauna are parfumul zilei de ieri. Bruma de dimineata. Imi place racoarea diminetii si aburul scos pe gura in drum spre statia de autobuz. Imi plac fetele somnoroase cu buzele invinetite de frig, pungile de sub ochi si corpul incovoiat de amorteala, ma amuza. Imi plac veveritele ce ies mai des in vazul lumii dupa ghinde, imi aduc aminte de Scratt din Ice Age si le urmaresc cu un real interes. Imi plac vrabiutele zgribulite seara si cainii de prin parcuri.

Detaliile am invatat sa le observ de la domn` profesor. Ne spunea ca o compunere nu sta in cuvinte grase si frumoase ci in sentiment si in felul in care iti aranjezi sentimentele. Imi aduc aminte ca dumnealui m-a facut de rusine in fata intregii clase in clasa a VI-a pentru ca am mers la olimpiada de romana vorbind cu alta profesoara. La olimpiada am luat 4. Prima olimpiada din viata mea. In clasa a VII-a am luat nota peste 9 la faza pe sector, calificandu-ma la municipiu unde nota a fost undeva sub 8.50. Imi aduc aminte si cum m-a luat in cancelarie laudandu-ma in fata intregilor profesori, facand sa-mi creasca inima in mine de bucurie. Paradoxul este ca si in clasa a VI-a, si in clasa a VII-a, domn` profesor Doru Stoica m-a notat cu 10 in catalog `pentru participare in cadrul olimpiadei`. Ce l-am mai iubit eu pe omul asta.  Nu pentru ca aveam nota maxima intotdeauna la romana, ci pentru dragostea lui. Am facut salata de fructe la ora de romana, am cantat colinde, am invatat Luceafarul. Am mers la teatru, la operete. Omul asta a avut grija sa investeasca in noi valori si carte, cultura si principii, morala si devotament. Sotia i-a murit calcata pe trecerea de pietoni nu departe de unde locuiesc eu. Stiu ca am citit articolul in ziar, dar nu mai tin minte cand. Are o fata mai mica ca mine cu un an pe nume Ruxanda. Pe ea am vazut-o acum un an din autobuz. S-a inaltat, s-a facut frumoasa. Pe domn` profesor l-am intalnit tot acum un an. Eram in statie,visam, m-a batut parinteste pe umar, atragandu-mi atentia. M-a bucurat mult sa-l revad dar si mai mult, m-am bucurat reamintindu-mi fizionomia si, mai ales, zambetul lui. Un zambet ce insorea o zi de toamna mohorata, un zambet ce ma saluta atunci cand ma vedea, un zambet ce imi scria un 10 in catalog.

9 gânduri despre „Domn` profesor Doru Stoica

  1. Citind aceste cuvinte ….

    Imi amintesc de zilele acelea de scoala in care eram invatati (ce coincidenta) de profesoara de romana cum sa ne intindem aripile pentru ca intr-o zi sa putem zbura. dar deja deviez, ma bucur ca mai sunt persoane care pun pret pe antemergatorii lor, pe cei care odata ne-au invatat si de ce nu chiar educat sa avem tot timpul capul sus, stiind ca suntem pregatiti sa infruntam lumea

  2. Cand am citit acesta ” compunere” mi-au revenit in minte o groaza de amintiri din general dar si din liceu.Imi aduc aminte de profesorul de fizica din generala cum ne incuraja, dar mai ales imi aduc aminte de profesoara de matematica (Dan Ligia) din liceu.In clasa XI pot spune ca pentru prima data am inteles matematica,dar nu-l uit nici pe maistrul Dumitrescu cel care mi-a inteles pasiunea pentru CFR.

    Pe oamenii acestia nu-i voi uita niciodata . . .

    Cu respect si stima,

    Ceferistu’

  3. da….
    si eu am profesori care nu eam mai intalnit:(:(:(:(:(
    dar na am acuma alti profesorii dar poate ca nu is ca cei lalti ….
    dar nu conteaza:D:D:D:d
    mie tot timpul o sa imi iei dor de profesori cei lalti
    dar ma inteleg bn si cu profeosri astia:);)
    ca nu am ce sa fac…:(:(:(:(
    dar poate cei lalti profesori or fost mai buni;);););)
    :X:X:X:X

    • Corina, multumesc pentru comentarii. As avea rugamintea ca data viitoare cand imi lasi un comentariu sa fii putin mai atenta in ceea ce priveste felul in care folosesti si scrii limba romana. Multumesc. Pana atunci, sa fii cuminte!

  4. eu nu mai am ibtalnit cu profesori mei de mult:((:((:((:((:((:(:(:(
    dar acuma am alti profesori dar nu is buni ….cum or fost cei lalti:(
    sau poate nu mis eu obisnuita cu iei inca:P:P:P:P:P
    dar na o sa ma obisnuiesc cu iei:P:D:D:D
    asa sper…
    dar fosti mei profesori sa stie ca inca mai tin la iei:X:X:X
    ca or fsot niste profesorii foarte bunai:*:

  5. Pingback: Raspuns « MĂ TORN ÎN FORME NOI

  6. Pingback: New Year`s Resolution | Mă torn în forme noi …

Lasă un răspuns

